Agressie en geweld

Definitie

Van agressie en geweld is sprake als een persoon psychisch of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen. De uitingsvormen van agressie en geweld kunnen verschillend zijn:

  • verbaal (schelden, beledigen, vijandige boodschappen uitzenden, bedreigingen)
  • psychisch (lastig vallen, onder druk zetten, intimideren, bedreigen en irriteren)
  • fysiek (dreigende houding aannemen, schoppen, slaan, bijten, vastgrijpen)

Er zijn drie soorten agressie te onderscheiden:

Jouw taak

De Arbowet bevat voorschriften ter waarborging van de veiligheid, ter bescherming van de gezondheid en ter bevordering van het welzijn van werknemers. Samengevat dient de leidinggevende zorg te dragen voor een veilig en prettig werkklimaat. Dat gaat verder dan alleen bescherming van een individuele werknemer in voorkomende gevallen. De leidinggevende dient actief en preventief maatregelen te treffen om werknemers tegen agressie en geweld te beschermen en om beide aan te pakken. Denk daarbij ook aan medewerkers als schoonmakers, stagiairs en uitzendkrachten.

Je constateert agressie

  • spreek de pleger aan op zijn gedrag
  • maak concrete afspraken over verbetering van het gedrag, leg die vast, laat ze voor gezien tekenen en evalueer de afspraken
  • wijs de pleger op de consequenties van zijn gedrag en leg dat vast
  • gebruik het jaargesprek om agressie en geweld aan de orde te stellen
  • leg zaken vast in het personeelsdossier
  • neem zo nodig contact op met de bedrijfsarts, P&O, bedrijfsmaatschappelijk werk
  • tref indien nodig in overleg met P&O en/of de juridische afdeling disciplinaire maatregelen

Klacht over collega

Hoe ga je om met een klacht van iemand in je team over een collega:

  • realiseer je dat de melder een grote drempel heeft genomen en neem hem serieus
  • vraag wat de melder wil met de klacht
  • vraag naar de feiten en ga niet af op emoties
  • kies geen partij
  • concentreer je op het gedrag
  • verzamel snel informatie
  • vraag de melder om een (schriftelijk) verslag te geven van voorkomende situaties met woordgebruik, tijdstip, plaatsbepaling en concrete omschrijvingen
  • spreek met beide partijen afzonderlijk en zo nodig met beide partijen tegelijk
  • keur het agressieve gedrag af en geef aan hoe je wilt dat de omgangsvormen op de werkvloer zijn en handel verder als onder 'Je constateert agressie'

Preventie

  • realiseer je dat je een voorbeeldfunctie hebt en handel daarnaar
  • maak het beleid ten aanzien van grensoverschrijdend gedrag bekend op jouw afdeling
  • vraag tijdens jaargesprekken als vast onderdeel naar de beleving van de werksfeer
  • wees alert op de werksfeer en peil regelmatig hoe medewerkers die ervaren
  • wees alert op (kort frequent) ziekteverzuim
  • vraag naar het voorkomen van agressie in de RI&E en neem beheersmaatregelen op in het PvA
  • vraag naar het medewerkerstevredenheidsonderzoek