Pesten
Pagina-inhoud
Definitie
Van pesten is sprake als u herhaaldelijk het gevoel krijgt dat u buitengesloten of gekleineerd wordt, dat er net-niet-leuke grapjes worden gemaakt of vervelende opmerkingen aan uw (sociale media) adres, dat u wordt gestalkt, dat u onnodig en onophoudelijk kritiek krijgt, als het werken u onmogelijk wordt gemaakt, of dat er over u wordt geroddeld.
Wanneer actie ondernemen
- als u er last van hebt;
- als u zelf het mikpunt bent;
- als u ziet dat het anderen overkomt;
- als u zich onveilig voelt;
- als de werksfeer beïnvloed wordt;
- als uw prestaties er onder lijden.
Wat kunt u doen
- spreek de pleger aan (bijvoorbeeld: 'ik voel mij ongemakkelijk als je opmerkingen maakt over …');
- benoem het gedrag dat u hindert zo concreet mogelijk;
- beschrijf precies om welke opmerkingen of handelingen het gaat;
- geef aan hoe u wél bejegend wilt worden;
- zoek steun bij een collega en toets uw idee bij een buitenstaander.
En als u dat niet durft
- praat er dan eerst over met iemand die u in vertrouwen kunt nemen;
- stap naar uw leidinggevende;
- als de leidinggevende niets met de melding doet, neem dan contact op met de vertrouwenspersoon;
- als het uw leidinggevende is die pest, neem dan contact op met de vertrouwenspersoon.
Wat kunt u beter niet doen
- denken dat het aan uzelf ligt;
- zwijgen;
- hetzelfde gedrag gaan vertonen.
Wie kunt u inschakelen en wanneer
- schakel uw leidinggevende in;
- schakel de vertrouwenspersoon in voor advies en ondersteuning;
- schakel zo nodig derden in zoals de bedrijfsarts, HR, P&O, bedrijfsmaatschappelijk werk.
Tips
- leg vast op papier wat er gebeurt: de woorden die gebruikt worden, de momenten waarop het gebeurt, hoe vaak het voorkomt, welk effect het op u heeft;
- wees niet bang, ga niet geloven wat die ander zegt;
- laat u niet overmeesteren door de situatie;
- denk niet dat ziekmelden een oplossing is.