Na een ingrijpende gebeurtenis
Pagina-inhoud
Bied praktische ondersteuning
Direct na een incident hebben betrokkenen vooral behoefte aan praktische steun. De veiligheid moet hersteld worden en eventuele verwondingen moeten meteen worden verzorgd. Faciliteer contact met familie, collega’s en andere slachtoffers. Voorkom daarnaast meer stress onder betrokken medewerkers door goede communicatie, zowel intern als naar de relaties en familie toe. Organiseer zo nodig groepsopvang. Evalueer de gebeurtenissen met alle betrokkenen nog in dezelfde dienst, dus voor ze naar huis gaan. Betrek zo nodig de collegiale ondersteuning bij deze evaluatie.
Vinger aan de pols
Tijdens en direct na het incident geef je praktische ondersteuning aan alle medewerkers. Vervolgens monitor je de stressreacties van medewerkers met een verhoogd risico op psychosociale klachten. Het monitoren is van belang ten aanzien van eventuele uitgestelde reacties of langetermijnreacties en de effecten van een opeenstapeling van ingrijpende gebeurtenissen. Zo nodig roepjeu de collegiale ondersteuning in. Bij ernstige klachten of als er meer ondersteuning nodig is kunnen zij, of jij als leidinggevende, medewerkers doorverwijzen naar de bedrijfsarts. Die kan doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpverlening.
Stimuleer herstel naar het ‘normale’ leven
Stimuleer medewerkers om weer aan het werk te gaan. De werkplek en eventueel aangepaste werkzaamheden moeten dit ook mogelijk maken. Geef begrip en erkenning en wees proactief in het maken van concrete afspraken over de doelen en de te nemen stappen. Na een ingrijpende gebeurtenis kan er behoefte zijn aan bezinning. Soms individueel, soms collectief. Laat de medewerkers deze initiatieven zelf ontplooien en geef er waar mogelijk de ruimte voor.
Laat je ondersteunen bij nazorg
Niet iedere leidinggevende is opgeleid om opvang en nazorg te kunnen bieden na een incident. Het vereist kennis en kunde en het is dan ook niet vreemd daar hulp bij nodig te hebben. Zeker bij afdelingen die niet vaak met crisissituaties te maken krijgen. Aarzel daarom niet je door experts te laten ondersteunen.
Let op jezelf
In sommige beroepen staan de leidinggevenden net zo goed bloot aan ingrijpende ervaringen als hun medewerkers. Je komt daardoor in een dubbelrol van zowel betrokkene alsondersteuner. Let op dat je ook stil staat bij een eventuele eigen hulpvraag.