Voorkomen en voorbereid zijn

Wees nieuwsgierig

Verdiep je in de risico’s die het werken op de afdeling voor je medewerkers met zich meebrengt: Maak bijvoorbeeld gebruik van het incidentenregistratiesysteem, de RI&E, het jaargesprek en het medewerkertevredenheidsonderzoek om na te gaan in hoeverre ingrijpende gebeurtenissen een risico vormen.

Bespreek risico’s en incidenten

Het is belangrijk de risico’s te bespreken die medewerkers lopen. Bespreek hoe incidenten en escalaties zijn te voorkomen. Laat dit een terugkerend thema in het teamoverleg en in de persoonlijke gesprekken zijn.

Train je medewerkers

Zeker voor medewerkers die een verhoogd risico lopen op ingrijpende gebeurtenissen zijn kennis en vaardigheden belangrijk. Deze zijn te leren in een training. De inhoud en diepgang van de training moet aansluiten bij de mate van risico’sre-learning, klassikale training, rollenspel, etcetera. Wees alert op medewerkers die niet binnen het reguliere trainingsprogramma vallen zoals stagiairs en uitzendkrachten.

Informeer je medewerkers

Informeer je medewerkers over het preventie-, opvang- en nazorgbeleid zodat ze weten wat ze kunnen verwachten bij ingrijpende gebeurtenissen.

Ken je medewerkers

Toon belangstelling voor de achtergrond en omstandigheden van je medewerkers. Dit helpt bij het opvangen van signalen en het juist inschatten van welke ondersteuning en nazorg nodig is bij ingrijpende gebeurtenissen. Ook kan een ingrijpende thuissituatie van invloed zijn op de veerkracht van de medewerker.

Creëer een zorgzame werkomgeving

In een zorgzame werkomgeving is het bieden van opvang en nazorg, signaleren, monitoren en doorverwijzen naar professionele hulpverlening, goed ingebed. Dit verkleint de kans dat een ingrijpende gebeurtenis tot stressgerelateerde klachten leidt. Als leidinggevende heb je een voorbeeldrol in het creëren van een zorgzame werkomgeving. Een zorgzame werkomgeving kenmerkt zich door:

  • aandacht en tijd voor psychosociale ondersteuning van zorgprofessionals
  • sociale steun op het werk (sociale cohesie)
  • een open, vertrouwende en lerende cultuur in het team
  • duidelijkheid over rol- en werkprocedures
  • een gezamenlijke verantwoordelijkheid in het creëren en behouden hiervan
  • erkenning voor hoge werkeisen
  • aandacht voor werkplezier, ontwikkelmogelijkheden en zingeving
  • een aantrekkelijke en veilige werkplek
  • aandacht voor gezond roosteren en hersteltijd
  • ruimte voor een gezonde werk-privébalans
  • een zo laag mogelijke administratiedruk
  • passende arbeidsvoorwaarden